ÇA IRA – Światowa Premiera Opery Rogera Watersa

Projekt nagłośnienia wymagał dużego przygotowania z naszej strony, wiedzieliśmy że w przedstawieniu bierze udział 50 osobowa orkiestra symfoniczna, 60 osobowy chór, Soliści i balet – ale dopiero jak zobaczyliśmy makietę scenografii zrozumieliśmy że będzie nad czym myśleć. Muzycy i Artyści znajdowali się w sumie na 3 scenach. Na środkowej ruchomej arenie występowali soliści, balet i cała akcja. Na lewej scenie ustawiona była orkiestra, na prawej scenie chór.

 

Widowisko nagrywane było również przez polską telewizję. Wszystkie sygnały audio były splisowane, łącznie ok. 120 kanałów audio W tym ponad 50 transmisji bezprzewodowych System monitorowy musiał być zaprojektowany tak aby wszyscy artyści pracowali w jednakowych komfortowych warunkach. Centralna arena miała kształt litery S, której jeden koniec znajdował się bezpośrednio na ziemi natomiast drugi był 4m wyżej.

Do nagłośnienia frontu sceny użyliśmy 8 aktywnych monitorów Meyer Sound, środek oraz górna część sceny nagłaśniana była przez 4 side file ten odsłuch traktowaliśmy jako główny jednak dla niektórych solistów zapewnialiśmy systemy douszne, w szczególności dla tych którzy byli przenoszeni przez dźwig i występowali ponad krawędzią sceny. W przedstawieniu wziął udział Chór Gospel przenoszony przez 30 metrowy dźwig poza obszar sceny, przez czały czas artyści wykonywali swoje partie wokalne.

 

Główny system nagłośnieniowy oparty o zestawy Line array L’acoustics V-dosc oraz linie opóźniające z wykorzystaniem dv-dosc to nie wszystko. Na placu Marka na Terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich jako głośniki efektowne sytemu dookolnego zastosowaliśmy Zestawy ARCS L’Acoustic oraz dv-Dosc oraz CQ1/CQ2. System efektów sterowany był z Procesora TIMEMAX, dla którego źródłem oprócz kanałów audio na żywo były efekty dźwiękowe odtwarzane z Sytemu Logic Audio dodatkową trudnością było zsynchronizowanie tych dźwięków Projekcjami odtwarzanymi z HD Playera, minęło wiele nocy aby doprowadzić to do perfekcji.

 

Dla Potrzeb spektaklu wykorzystay został nowy stół cyfrowy DIGIDESIGNE VENUE wraz z dodatkowym zestawem tłumików SIDE CAR. Jako konsolety frontowe wykorzystywane były Analogowa Yamacha PM4000 oraz Cyfrowy DIGICO D5LIVE. Oprócz analogowych połaczeń między rackami w konsoletach cyfrowych wykorzystywaliśmy również Połaczenia cyfrowe OPTOCORE.

ÇA IRA – Będzie dobrze tak można przetłumaczyś ten zwrot na język polski, olbrzymie zaangarzowanie z naszej strony zaowocowało najwiekszym wyróznieniem jakie mogło nas spotkać – Fotis Tzokas oraz ekipa techniczna otrzymała gratulacje od autora Rogera Watersa, który znany jest z tego, że bardzo wysoko stawia poprzeczkę firmom nagłośnieniowym. Zarówno twórczość z Pink Floyd jak i solowe dokonania Rogera Watersa zawsze słyneły z doskonałego dźwięku. Sprostaliśmy tym oczekiwaniom! Teraz wiemy na ile nas stać – ÇA IRA …